وایت-بالانس-چیست

آموزش وایت بالانس در دوربین های دیجیتال

بدون دیدگاه

وایت بالانس (تراز سفیدی/تعادل رنگ سفید) یکی از مهمترین تنظیمات دوربین در اصول عکاسی به حساب می آید. بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که در آن می خواهید زیبایی امواج دریا را که به ساحل برخور می کند و در پس زمینه آن آسمان آبی قرار دارد به تصویر بکشید.

اگر از تنظیم وایت بالانس در دوربین دیجیتال خود استفاده نکنید ممکن است رنگ تصاویر ثبت شده با آنچه که در واقعیت می بینید متفاوت باشد! بنابراین ، برای تولید یک تصویر زیبا و مطابق با رنگ های واقعی، باید یاد بگیرید که چطور از تنظیم وایت بالانس دوربین دیجیتال خود استفاده کنید.

 


1. دمای رنگ

برای درک وایت بالانس ، ابتدا باید مفهوم دمای رنگ را درک کنید. دمای رنگ ، یک مشخصه برای نورهای مرئی است و روشی برای توصیف ویژگیهای نور است و با درجه کلوین (K) اندازه گیری می شود.

دمای-رنگ-چیست

نوری که دمای رنگ بالاتری داشته باشد رنگها به طرف آبی و نوری که دمای رنگ پایین تری داشته باشد رنگها به طرف قرمز تمایل دارند. به بیان ساده تر، هرچه درجه کلوین بالاتر باشد رنگ آبی ، و هرچه درجه کلوین پایین تر باشد رنگ قرمز خواهد بود.

جدول زیر دمای رنگ منابع مختلف نور را نشان می دهد.

آموزش-وایت-بالانس-عکاسی

 


2. نور چگونه بر رنگ تأثیر می گذارد؟

حتماً متوجه شده اید که اگر در زیر نور تنگستن عکاسی شود ، عکس هایی با رنگ مایل به نارنجی / زرد بوجود می آیند یا اگر در زیر نورهای فلورسنت گرفته شوند ، عکس هایی با رنگ مایل به آبی بوجود خواهد آمد.

دلیل این اتفاق این است که هر منبع نور، دمای رنگ متفاوتی دارد. یک دوربین دیجیتال می تواند رنگ ها را در نور قرمز ، سبز و آبی  که به سنسورهای آن می تابد تشخیص دهد.

در عکسی که در زیر آفتاب ظهر گرفته شده است ، طیف کاملی از نور وجود دارد (که نور “سفید” خورشید را تشکیل می دهد). در این شرایط ، رنگهای یک تصویر نزدیک به رنگهای “واقعی” به نظر می رسند.

تصویری که در زیر لامپ تنگستن (یک لامپ خانگی رشته ای معمولی) بدون تنظیم دستی وایت بالانس گرفته شده است ، سایه نارنجی آزار دهنده ایی را ایجاد می کند.

به همین ترتیب ، تصویری که در زیر نور فلورسنت گرفته شده ، رنگ مایل به آبی روشن تری را ایجاد می کند.

با این وجود ، تغییر رنگ در جهت مطلوب امکان پذیر است ، به شرط آنکه درک خوبی از دوربین دیجیتال و تنظیمات آن داشته باشید.


3. چرا باید وایت بالانس را تنظیم می کنیم؟

از آنجا که منابع مختلف نور دارای رنگ های مختلف هستند ، تصویری که با وایت بالانس طبیعی در شرایط نوری مصنوعی گرفته شده ، گرمای کم را به حسگر دوربین منتقل می کند. این نور بیت های قرمز سنسور را لمس می کند که نتیجه آن سایه های زرد یا نارنجی ناخوشایند در تصویر است.

اگرچه چشم انسان می تواند به طور خودکار با نورهای مختلف و دمای رنگ تنظیم شود تا رنگ مناسب را حس کند ، یک دوربین برای تولید دقیق رنگ باید در نورهای مختلف تنظیم شود. با تنظیم وایت بالانس دوربین دیجیتال ، می توانید نور یا دمای مورد نیاز را تغییر دهید تا دقیق ترین رنگها را در یک تصویر دیجیتال تولید کنید.

 


4. وایت بالانس از پیش تعیین شده

آموزش-وایت-بالانس

خودکار – تنظیم خودکار به تعادل رنگ سفید با توجه به شرایط مختلف نور کمک می کند ، اما می توانید حالت های دیگر را امتحان کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

تنگستن – این حالت برای نور در زیر لامپ مانند تنگستن استفاده می شود ، و اغلب در هنگام عکسبرداری در محیط داخلی استفاده می شود. تنظیمات تنگستن دوربین دیجیتال باعث سرد شدن دمای رنگ در عکس ها می شود.

فلورسنت – از این حالت برای گرفتن عکسهای روشن تر و گرمتر استفاده می شود در حالی که سایه سرد نور فلورسنت را جبران می کند.

نور روز – این حالت برای تنظیم نور روز هنگام عکاسی در فضای باز است. بسیاری از دوربین ها حالت Daylight ندارند.

ابری – این حالت برای عکسبرداری در یک روز ابری ایده آل است. دلیل آن این است که سوژه و محیط را گرم می کند و به شما امکان می دهد عکس های بهتری بگیرید.

فلاش – در صورت عدم وجود نور کافی ، حالت فلاش مورد نیاز است. این حالت در انتخاب نور سفید در شرایط کم نور به شما کمک می کند.

سایه – یک مکان سایه دار به طور کلی تصاویر سرد یا آبی را تولید می کند ، بنابراین هنگام عکسبرداری از اشیای سایه دار باید محیط را گرم کنید.

 


5. وایت بالانس دستی

قبل از عکاسی می توانید با تنظیم نور روی یک شی سفید در صحنه به عنوان نقطه مرجع ، وایت بالانس را به صورت دستی تنظیم کنید. این کار برای فهماندن رنگ سفید به دوربین انجام می شود. هنگام عکاسی برای رسیدن به رنگ طبیعی در شرایط نوری مختلف، توصیه می شود تراز سفیدی را به صورت دستی تنظیم کنید.

با تغییر نور در طول روز ، شدت نور متنوعی توسط دوربین درک می شود. بنابراین ، در شرایط مختلف باید تعادل رنگ سفید را به طور منظم اصلاح کنید. برای تنظیم دستی تعادل رنگ سفید در تصویر ، ابتدا دوربین خود را به سمت یک جسم سفید خالص بگیرید ، نوردهی و فوکوس را تنظیم می کنید. اکنون تراز سفیدی را روی جسم تنظیم کنید. این کار ممکن است چند ثانیه طول بکشد ، اما این تنظیمات تا زمان انجام تعادل رنگ سفید بعدی در دوربین ذخیره می شود.

 


نتیجه

برخی از افراد استفاده از تنظیمات از پیش تعیین شده را آماتوری می دانند ، در حالی که ممکن است مواقعی پیش بیاید که نمی توانیم همه کارها را به صورت دستی تنظیم کنیم. همچنین به یاد داشته باشید که استفاده از این حالت ها به شما در مورد عکاسی و تنظیمات ایده آل درشرایط مختلف کمک می کند.

اگر به تنظیماتی که در حالت دستی اعمال کرده اید مردد هستید، می توانید از حالت خودکار استفاده کنید ، سپس تنظیمات را مطابق با آن به صورت دستی انجام دهید. تنظیمات خودکار و پیش فرض مختلفی برای استفاده وجود دارد ، بنابراین همه آنها را امتحان کنید و با کارهایی که هرکدام انجام می دهد آشنا شوید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.