دانستنی-های-عکاسی

4 مولفه اصلی در کنترل نور و رنگ: سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو، وایت بالانس

بدون دیدگاه

امروزه هر کجا که برویم یک دوربین با خود حمل می کنیم، چه از تلفن هوشمند خود استفاده کنیم و چه از یک دوربین عکاسی DSLR.

همه گوشی ها و دوربین های مدرن برای راحتی کاربران و افراد آماتور هنگام عکاسی، تنظیمات خودکار را ارائه می دهند که گرفتن عکس را آسان می کند.

حتی اپلیکشن های عکاسی و اشتراک گذاری عکس، گزینه هایی برای ویرایش عکس را ارائه می دهند. بنابراین مطمئن باشید هر عکسی که می گیرید، عالی به نظر می رسند.

اما هر چقدر که فناوری عکاسی پیشرفت کرده باشد باز هم اصول پایه و تکنیک های اساسی که عکاسان برای بیش از یک قرن از آنها استفاده کرده اند، کاربردی و بسیار مهم هستند. با تسلط بر این مهارت ها صرف نظر از نوع دوربینی که استفاده می کنید میتوانید بهترین عکس ها را بگیرید.

روند ثبت عکس، اعم از فیلم یا دیجیتال ، بدین شرح است که نور از یک دهانه بسیار باریک عبور کرده و به سنسور یا فیلم می رسد. نحوه کنترل این نور، روی جنبه های مختلف عکس ثبت شده تاثیر می گذارد، بنابرین نحوه کنترل این نور بسیار مهم و تعیین کننده است.

با انجام تنظیمات دستی هنگام عکاسی می توان مواردی مانند وضوح و تاری حرکت، قرار گرفتن سوژه در محدوده ی عمق میدان، زنگ و شدت روشنایی و …. را برای رسیدن به یک تصویر خلاقانه و شخصی کنترل کرد، استفاده صحیح از این تنظیمات به معنای ایجاد تصویری است که ما می خواهیم ، نه تصویری که دوربین برای ما انتخاب می کند.

 

چهار مولفه اصلی در کنترل نور و رنگ در دوربین وجود دارد که عبارتند از:

  • ایزو (نور)
  • دیافراگم (نور)
  • سرعت شاتر (نور)
  • وایت بالانس (رنگ)

در ادامه ، هر یک از این موارد را بررسی بصورت اجمالی بررسی خواهیم کرد و نحوه کنترل و استفاده از هریک از آنها و تأثیرات آنها بر عکس های شما را توضیح خواهیم داد.

مفاهیم-پایه-عکاسی

سرعت شاتر

برای ثبت یک تصویر ثابت بر روی سنسور، باید مقدار کمی نور از لنز عبور کند. وقتی برای گرفتن عکس دکمه ی شاتر را فشار می دهید، شاتر دوربین شما خیلی سریع باز و بسته می شود و اجازه می دهد مقدار مشخصی از نور به سنسور برسد. میزان نوری که از لنز عبور می کند و همچنین سرعت باز و بسته شدن شاتر تأثیر زیادی در نوردهی (میزان روشن یا تاریک بودن عکس شما) و تاری حرکت خواهد داشت.

(بزودی: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه سرعت شاتر می تواند به شما در تولید عکس های خلاقانه کمک کند ، اینجا کلیک کنید.)

سرعت-شاتر

دیافراگم

علاوه بر سرعت شاتر، میزان باز و بسته بودن دریچه لنز نیز قابل تنظیم است. به این تنظیم، دیافراگم گفته می شود که هم در میزان نور دریافتی توسط سنسور و هم در عمق میدان تأثیر دارد که اغلب با “DoF” بیان می شود. به طور خلاصه ، با استفاده از دیافراگم امکان کنترل فوکوس روی سوژه فراهم می شود. احتمالاً متوجه عکس هایی شده اید که فقط سوژه در آن فوکوس شده است ، در حالی که پس زمینه تقریباً به حالت تار درآمده است. این کار با کنترل دیافراگم و تنظیم عمق میدان انجام می شود.

(بزودی: اگر می خواهید درباره استفاده از دیافراگم بیشتر بدانید ، این وبلاگ را بخوانید)

عمق-میدان-دیافراگم

ایزو

قبل از ظهور دوربین های دیجیتال ، ISO حساسیت یک رول فیلم به نور را بیان می کرد. اکنون در دوربین های دیجیتال ایزو به میزان حساسیت سنسور دوربین در برابر نور اشاره دارد. همانطور که فیلم با حساسیت بالا تصاویر دانه ای تولید می کند ، تنظیم ISO بالا در دوربین باعث روشنایی تصویر می شود اما باعث ایجاد نویز در تصویر می شود. با پیشرفت فناوری ، کیفیت عکس های گرفته شده در تنظیمات ISO بالا نیز در حال افزایش است ، اما لازم به یادآوری است که هر دوربینی محدودیتی در میزان تنظیم ایزو و جلوگیری از ایجاد نویز دارد.

(به زودی: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از ISO ، این نکات مهم را بررسی کنید.)

ایزو-دوربین

وایت بالانس (تعادل رنگ سفید)

یک درس واقعاً مهم در عکاسی این است که همه منابع نوری با یکدیگر متفاوت هستند. هر بار که عکس می گیرید ، دوربین شما اطلاعات دریافتی را پردازش می کند و رنگ های صحیح صحنه را تعیین می کند. نتیجه ی عکسبرداری با نور طبیعی ، تنگستن ، LED یا منبع نور یا در یک روز ابری، در داخل خانه یا بیرون از منزل متفاوت خواهد بود. استفاده از تعادل رنگ سفید به معنای اصلاح رنگ های عکس شما است ، به این معنی که در نهایت با عکس هایی بیش از حد زرد ، سبز ، آبی یا سرخابی روبرو نشوید.

متوجه خواهید شد که همه دوربین های مدرن از پیش تنظیمات وایت بالانس را دارند، که متداول ترین صحنه ها را پوشش می دهد ، اما گزینه های پیشرفته تری وجود دارد که می توانید بررسی کنید ، جایی که می توانید عکاسی خود را به درستی تنظیم کنید تا دقیقاً به نتیجه دلخواه برسید.

(به زودی: این مقاله را در مورد تعادل رنگ سفید بررسی کنید تا متوجه شوید که چگونه تنظیمات می توانند به طور چشمگیری بر عکس های شما تأثیر بگذارند.)

وایت-بالانس

این مهارت های اصلی برای هر عکسی که می گیرید کاربرد دارد. تسلط بر آنها بسیار مهم است زیرا به ندرت می توان آنها را پس از تولید تغییر داد و ایرادات آنها را برطرف کرد ، و هیچ چیز ناامیدکننده تر از آن، گرفتن عکس از یک صحنه زیبا و به دست نیاوردن نتیجه دلخواه است. وقتی با این موارد ضروری را فرا بگیرید، واقعاً تفاوتی را در تصاویر خود مشاهده خواهید کرد – به ویژه هنگامی که آنها را چاپ می کنید.

پس از تسلط بر تکنیک های اساسی عکاسی ، متوجه خواهید شد که شما کنترل دوربین را در دست دارید ، نه برعکس!

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.