نمای دوربین

نماهای دوربین: از نظر اندازه سوژه

بدون دیدگاه

یکی از اولین مواردی که در آموزشگاه های عکاسی و تصویربرداری به هنرجویان آموزش داده می شود ، آشنایی با نماهای دوربین است. در اینجا لیستی از انواع نماهای مختلف دوربین وجود دارد که با یک توضیح مختصر به معرفی آنها می پردازیم. در این مقاله ، تمرکز ما به اندازه سوژه در قاب دوربین می باشد و از زاویه و حرکات دوربین مانند ترکینگ، ترولینگ و … چشم پوشی شده است.

نماهایی که اندازه سوژه را نشان می دهند

با استفاده از نماهای مختلف می توانید حالات روحی سوژه، محیطی که سوژه در آن قرار دارد، ارتباط سوژه با محیط، کمک به درک فرآیند داستان و …. را نمایش دهید. به طور کلی، می توانیم نما را از نظر اندازه سوژه، به سه دسته ی اصلی تقسیم کنیم:

  • نمای دور – LONG SHOT
  • نمای متوسط – MEDIUM SHOT
  • نمای بسته – CLOSE UP

نمای دور (که اصطلاحاً نمای Wide نیز نامیده می شوند) سوژه را از فاصله دور نشان می دهد ، در حالی که نمای بسته، جزئیات سوژه را نشان می دهد و نوع احساسات یک شخصیت را برجسته می کند. نمای متوسط ​​در جایی از بین این دو قرار می گیرد ، و در حالی که بخشی از محیط اطراف را نشان می دهند، بر روی سوژه تأکید می کند .

توجه به این نکته مهم است که در نماهای گفته شده در زیر، فقط به اندازه سوژه در کادر مربوط می شوند و توضیح نمی دهد که از چه نوع لنزهایی برای گرفتن صحنه استفاده می شود. انتخاب لنز و فاصله دوربین از سوژه به تصمیم کارگردان، فیلم بردار، عکاس یا …. بستگی دارد.


Extreme Long Shot – نمای خیلی دور (معروف به Extreme Wide Shot)

برای نشان دادن سوژه از فاصله دور، یا منطقه ای که داستان فیلم در آنجا در حال وقوع است، استفاده می شود. این نوع نما از نظر زمان و مکان و همچنین رابطه جسمی یا عاطفی یک شخصیت با محیط و عناصر موجود در آن بسیار مفید است. شخصیت لزوماً نباید در این عکس قابل مشاهده باشد.

نمای-Extreme-Long-Shot


Long Shot – نمای دور (معروف به Wide Shot)

بخشی از محیط که سوژه در آن قرار دارد را نشان می دهد و قاب بیشتر تحت سلطه محیط اطراف سوژه می باشد. نمای دور رابطه بین سوژه و محیط را به خوبی نشان می دهد. از این نما بیشتر در سکانس های آغازین و همچنین به عنوان آخرین نمای فیلم استفاده می شود.

Long-Shot-نمای-دور


Full Shot – نمای کامل

از سر تا پای سوژه را نشان می دهد و سوژه تقریباً قاب را پر می کند. تمرکز این نما بیشتر بر روی عمل و حرکت سوژه است تا وضعیت احساسی آن.

Full-Shot-نمای-کامل


Medium Long Shot – لانگ شات متوسط (معروف به شات 3/4)

​​بین شات کامل و شات متوسط قرار دارد و سوژه را از زانو به بالا نشان می دهد.

Medium-Long-Shot--لانگ-شات-متوسط


Cowboy Shot (معروف به شات آمریکایی)

نوعی شات متوسط ​​است و نام خود را از فیلم های وسترن مربوط به دهه های 1930 و 1940 گرفته است ، که سوژه را از بالای زانو به بالا نشان تا بدنه اسلحه شخصیت را در عکس قرار دهد.

Cowboy-Shot


Medium Shot – نمای متوسط

سوژه را با جزئیات بیشتری نشان می دهد. این نما سوژه انسانی را  از کمر به بالا قاب می کند. نمای متوس یکی از رایج ترین نماهایی است که در فیلم ها دیده می شود ، زیرا در یک صحنه در حالی که هنوز بخشی از محیط ها را نشان می دهد ، روی یک شخصیت (یا چند شخصیت) متمرکز است.

Medium-Shot


Medium Close-Up – نمای نزدیک 

بین یک نمای متوسط ​​و یک نمای نزدیک قرار می گیرد و به طور کلی سوژه را از سینه یا شانه به بالا قاب می کند.

Medium-Close-Up


Close-Up – کلوزآپ (نمای بسته)

سوژه کل قاب را پر می کند، مانند چهره یک فرد. تمرکز اصلی این نما، نشان دادن احساسات و واکنش یک شخصیت است.

Close-Up


Choker – نمای چوکر

نوعی نمای نزدیک که صورت سوژه را از بالای ابروها تا زیر دهان قاب می کند.

Choker-نمای-چوکر


Extreme Close Up – نمای خیلی بسته

بر یک ناحیه کوچک یا جزئیات موضوع ، مانند چشم (ها) یا دهان ، تأکید می کند. این نما را گاهی اوقات شات ایتالیایی می نامند که این نام را از فیلم های ایتالیایی-غربی سرجیو لئونه گرفته است که باعث محبوبیت او شد.

Extreme-Close-Up


(تقسیم بندی نماها بر اساس زاویه دوربین در مقاله دیگری معرفی می شوند.)

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.