آموزش-غلبه-بر-ترس-از-دوربین

از دوربین می ترسید؟ با این 15 نکته به ترس از دوربین غلبه کنید!

بدون دیدگاه

غلبه بر ترس از دوربین مشکلی است که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا با آن مواجه هستند. امروزه محتوای ویدئویی به حدی محبوب شده است که تنها در ایالات متحده ماهانه 85٪ از کاربران اینترنت به تماشای ویدیوها می پردازند. با چنین تقاضای گسترده ای برای محتوای ویدیویی، جای تعجب نیست که چرا هم بازاریابان و هم سازندگان محتوا در سراسر جهان شروع به فعالیت در این زمینه کرده اند. با این حال، بسیاری از افراد از خجالتی بودن جلوی دوربین رنج می برند، که باعث می شود آنها تمایلی به آمدن جلوی دوربین نداشته باشند…

چه یک بازاریاب ویدیویی باشید چه یک تولید کننده محتوای ویدیویی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، اولین دفعاتی که جلوی دوربین می‌روید، به محض روشن شدن چراغ قرمز دچار اضطراب می شوید.

ترس از دوربین نباید شما را از پتانسیل بالای محتوای ویدئویی بی بهره کند. ما در این پست 15 مورد از بهترین نکات برای غلبه بر ترس از دوربین ارائه می دهیم تا به شما کمک کند با اطمینان جلوی دوربین ظاهر شوید.

با این واقعیت کنار بیایید که ترس از دوربین عادی است

اول از همه، باید توجه داشته باشید که خجالتی بودن جلوی دوربین و ترس از دوربین طبیعی است! افراد بیشماری قبل از شما همین حس را داشته اند. حتی تمام ستاره‌های هالیوودی که عادت به دیدن آنها در صفحه نقره‌ای دارید، در یک مقطع زمانی این مشکل را داشته‌اند! نکته مهم این است که اگر همه آن افراد می توانستند بر ترس از دوربین غلبه کنند، شما هم می توانید!

اما چرا بسیاری از مردم در وهله اول از دوربین می ترسند؟ اولا، بسیاری از مردم از ترس از سخنرانی در جمع رنج می برند ، که بخشی از دلیل ترس آنهاست. ترس از صحبت کردن در مقابل یک مخاطب (با وجود مجازی بودن) می تواند فلج کننده باشد و افراد زیادی با آن مشکل دارند. یک مطالعه نشان داد که 74 درصد از مردم در صحبت کردن در جمع مشکل دارند. و این موضوع در مورد ویدیو نیز صادق است.

بخش دوم دلیل ترس بسیاری از افراد از دوربین، ترس از صحنه است. به عبارت دیگر ترس از برآورده نشدن انتظارات مخاطب. هر زمان که برای اجرا تحت فشار هستیم از شکست می ترسیم. این موضوع فشار زیادی بر ما وارد می‌کند. به همین دلیل مبارزه با این ترس غیرمنطقی امری ضروریست.

اولین قدم برای حل هر مشکلی، شناسایی و کنار آمدن با آن است. به همین دلیل است که کنار آمدن با ترس شما از دوربین، برای غلبه بر آن ضروریست.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق و تنفس شکمی به تمرکز ذهن و بدن شما کمک می کند. هنگام استفاده از این تکنیک مهم است که آهسته تر از حد معمول نفس بکشید. از آنجایی که بیش از حد طبیعی اکسیژن دریافت می کنید ممکن است کمی احساس سبکی سر داشته باشید یا خمیازه بکشید.

تنفس شکمی به تعادل سطح اکسیژن و دی اکسید کربن در خون شما کمک می کند. این کار برای از بین بردن عرق کف دست، احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها و سایر علائم استرس کمک می کند. همچنین سیگنالی به مغز شما می فرستد و به مغز شما می گوید که شرایط خوب است و باید آرام باشد.

تمرین، تمرین، تمرین

هرچقدر هم که ممکن است بد به نظر برسد تمرین باعث بهتر شدن شما می شود! به همین دلیل است که تمرین قبل از شروع فیلمبرداری، کار را برای شما بسیار آسان تر می کند.

شما باید با به خاطر سپردن چیزی که قرار است بگویید و تکرار آن در مقابل آینه، تمرین کنید. شما باید عمدتاً روی بهبود چند مورد مهم تمرکز کنید:

  • وضعیت بدن
  • تلفظ
  • شیوایی بیان
  • حذف تپق ها، تکه کلام ها و کلمات پر کننده (مثل گفتن عهههه بین صحبت ها)

این مرحله مهم را نادیده نگیرید، حتی زمانی که با فیلمبرداری ویدیوهای خود راحت تر هستید. با تمرین قبل از ضبط، می توانید هر نقصی را در ارائه خود پیدا کنید و قبل از نشستن در مقابل دوربین، آنها را اصلاح کنید تا از شرمندگی خود جلوگیری کنید.

یک فیلمنامه بسازید

این نکته به اندازه تمرین ضروریست! هر ویدیوی موفق با یک برنامه شروع می شود (مگر اینکه یک نابغه باشید). به همین دلیل است که باید یک فیلمنامه ویدیویی بنویسید و قبل از اینکه جلوی دوربین بنشینید آن را تمرین کنید . با انجام این کار، ارائه شما منسجم تر و در کل، بهتر سازماندهی می شود.

با این حال، خواندن از روی برگه جلوی دوربین، ایده چندان هوشمندانه ای نیست. شاید به ذهنتان برسد صحبت هایی که قرار است جلوی دوربین بگویید روی یک برگه کاغذ بنویسید و آن را خارج از صحنه و کنار دوربین بچسبانید و موقع ضبط از روی آن بخوانید! باید بگویم که طبق تجربه ایی که ما داریم این کار جواب نمی دهد و بینندگان شما متوجه موضوع می شوند!

اصل مطلب را دریابید

فقط به این دلیل که یک فیلمنامه آماده دارید به این معنی نیست که باید کاملا به آن پایبند باشید! کاملا برعکس – صرف نظر از اینکه مطالب چقدر طولانی است، نباید سعی کنید کلمه به کلمه آن را حفظ کنید. درعوض، روی یادگیری اصل موضوع تمرکز کنید یا فقط نکات مهم را به خاطر بسپارید .

نگران این نباشید که چیزی متفاوت از آنچه در فیلمنامه نوشته شده است گفته اید. به این طریق استرس شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و به شما کمک می کند تا بر کمرویی جلوی دوربین غلبه کنید!

همچنین، عدم پایبندی شما به جملات فیلمنامه، بداهه‌گویی را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، به اشتیاق و احساسات شما اجازه می دهد آزادانه تر بروز کند، که مخاطبان شما آن را دوست خواهند داشت!

ارائه ی دیگران را بررسی کنید

دفعه بعد که کانال های تلویزیون را عوض می کنید یا پست های اینستاگرام را ورق می‌زنید، به نحوه ارائه افراد روی صفحه توجه کنید. آنها نشسته اند یا ایستاده؟ وضعیت آنها چگونه است؟ هنگام صحبت کردن چشمانشان را کجا می دوزند؟ با چه سرعتی صحبت می کنند؟ از چه نوع حرکاتی استفاده می کنند؟

استفاده از این اطلاعات می تواند عملکرد شما را در مقابل دوربین را بهبود ببخشد.

آرام و آهسته پیش بروید

آیا در ماراتن می دوید؟ نه. پس آرام پیش بروید!

چه در حال ساخت یک تبلیغ ویدیویی یا یک ویدیوی یوتیوب باشید، باید به خاطر داشته باشید که در اینجا با دوست دبیرستانی خود صحبت نمی کنید. دوستان شما ممکن است به سرعت صحبت کردن شما عادت کرده باشند، اما همه اینطور نیستند.

پس کلمات را مانند مسلسل به بیرون پرتاب نکنید، بلکه آنها را آهسته و پیوسته بیان کنید. این کار به آرامش اعصاب شما کمک می کند و ویدیوهای شما را قابل درک تر می کند. علاوه بر این، به کاربران شما این سیگنال را می دهد که به آنچه که می گویید اطمینان دارید.

بنابراین قدرت این مورد را دست کم نگیرید!

کلاس های سخنرانی و فن بیان را امتحان کنید

عادت کردن به حضور در مقابل جمعیت می تواند کمک بزرگی به ظاهر شما در دوربین کند.

اغلب، دبیرستان‌ها یا دانشگاه‌های محلی کلاس‌هایی دارند که می‌توانید به صورت رایگان در آن شرکت کنید. حتی یک سمینار در مورد سخنرانی عمومی می تواند ترفندهایی را ارائه دهد که می توانید در جلوی دوربین از آنها استفاده کنید.

یک چالش ویدیویی اجرا کنید

برای کمک به غلبه بر ترس خود، متعهد شوید که هر روز، هفته یا ماه یک ویدیو بسازید. یک موضوع را انتخاب کنید، یک برنامه برای آن بنویسید، و متعهد شوید که در زمان هایی که تعیین کرده اید، ویدئو ضبط کنید.

در طول چالش، احتمال دارد اشتباه کنید، و این خیلی خوب است. زیرا هدف از این کار پیدا کردن اشتباهات و درس گرفتن از آنهاست. شناسایی و اصلاح اشتباهات به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و دفعه بعد آن کار را درست دهید.

یک بطری آب در دست داشته باشید

هنگامی که صحبت می کنیم اغلب خشکی دهان اتفاق می افتد. این موضوع به ویژه برای زمانی که ما تحت استرس زیادی هستیم یا احساس اضطراب می کنیم صادق است. بنابراین وقتی ترس از دوربین دارید و می خواهید جلوی دوربین بنشینید، همیشه یک بطری آب در دست داشته باشید .

یک جرعه سریع زمانی که احساس می‌کنید دهانتان خشک می‌شود می‌تواند برای اعصاب شما معجزه کند و فورا احساس راحتی بیشتری به شما بدهد.

از زبان بدن استفاده کنید

درست مانند صحبت کردن در جمع، زبان بدن در ساخت ویدیو نقش حیاتی دارد. زبان بدن می تواند به شما کمک کند تا بر کمرویی و ترس از دوربین غلبه کنید، همانطور که می تواند ویدیوهای شما را کاملا متحول کند. اما چگونه؟ کاملا ساده است.

زبان بدن نه تنها نشان دهنده احساس درونی فرد است، بلکه به شکل دیگری نیز عمل می کند. استفاده آگاهانه از زبان بدن (حرکات آگاهانه اعضای بدن) بر وضعیت درونی شما تأثیر می گذارد، اقداماتی مانند استفاده از حرکات دست هنگام ارائه و لبخند زدن می‌تواند وضعیت درونی شما را بهتر کند. به عبارت دیگر، انجام آنها می تواند به شما کمک کند بر ترس از دوربین غلبه کنید.

صاف نشستن، جمع کردن دست ها، ضربدری مچ پا (در صورت نشستن) راه هایی هستند که نه تنها اعتماد به نفس شما را نشان می دهند، بلکه باعث آرامش ذهن نیز می شوند.

اگر ایستاده‌اید، می‌توانید دست‌هایتان را با آرنج خم شده جلوی بدنتان قرار دهید و پاهایتان را با فاصله‌ای راحت از هم دور نگه دارید. تاب خوردن یا حرکت بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که شما از کادر خارج می شوید، بنابراین سعی کنید بالاتنه خود را ثابت نگه دارید.

لباس مناسب و راحت بپوشید

ما می دانیم که اکثر شما احتمالاً در پیژامه های خود احساس راحتی می کنید، اما قرار نیست جلوی دوربین با پیژامه ظاهر شوید! شما باید با توجه به موضوع ویدئویی که ضبط می کنید لباس بپوشید، لباسی که در آن احساس راحتی می کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد لباس در ویدئوهای خود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه لباسی برای شما راحت است؟
  • کدام لباس به شما احساس اعتماد به نفس می دهد؟
  • چه لباسی “شما” را فریاد می زند؟ 

راحت بودن، غلبه بر کمرویی و ترس از دوربین را بسیار آسان تر می کند. بنابراین، با پوشیدن لباس راحت و مطمئن، در واقع می توانید احساس بهتری نسبت به این کار داشته باشید!

خودت باش

هیچ کس از محتوای مصنوعی یا بی روح لذت نمی برد. نقش بازی کردن و مصنوعی بودن در ویدیوها، یک راه مطمئن برای از بین بردن فرصت های شغلی شما در صنعت محتوای ویدیویی است. خودتان باشید و نقش بازی نکنید، این کار یکی از ساده ترین راه ها برای غلبه بر کمرویی دوربین است!

خوب، اما چرا معتبر بودن اینقدر حیاتی است؟ ساده است، امروزه محتوای آنلاین زیادی وجود دارد و محتوای عمومی و بی روح دیگر برای کسی جذابیت ندارد. همچنین، مصرف کنندگان بیشتر به شنیدن داستان شما علاقه مند هستند تا در مورد محصولات شما. به همین دلیل است که شما باید به آن نیازها پاسخ دهید! و چه راهی بهتر از خود بودن برای انجام این کار وجود دارد؟

ظاهرتان وحشتناک نیست!

به ما اعتماد کنید! عادت کردن به تماشای خود روی صفحه نمایش زمان می برد، اما هر بار که تصویر خودتان را ضبط می کنید در دایره باطل افکار منفی گیر نکنید – افکاری مانند “اوه، خدای من. به پیشانی من نگاه کن؛ خیلی بزرگه.” یا “انگار در حال ضبط در حمام هستم.” قابل درک هستند، اما صرفاً همه این افکار درست نیستند. بهترین راه برای کمک به خود برای کنار گذاشتن این افکار این است که از یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که به کار شما نظر بدهد. تصور ما از خودمان در ویدیو اغلب پیچیده و دور از واقعیت است، بنابراین دریافت نظرات افراد نزدیک، کارسازتر از نظرات خودتان است.

به همین ترتیب، از افتادن در دام ده ها بار ضبط مجدد خودداری می کنید! هرچه زودتر با این واقعیت کنار بیایید که قرار نیست هر ویدیویی بی‌نقص باشد، زودتر می‌توانید آرامش داشته باشید و جلوی دوربین راحت شوید. علاوه براینها، زمان زیادی را برای تولید ویدئو نیز صرف نکنید (بیش از حد ویرایش نکنید!).

به ساختن ویدیو ادامه دهید

مداومت را فراموش نکنید! هیچ کس یک شبه ترس از دوربین را کنار نگذاشته، پس کمی به خودتان زمان بدهید. مطمئناً تا زمانی که تسلیم نشوید، زودتر جلوی دوربین احساس راحتی خواهید کرد. پس در این سفر موفق باشید!

تا دفعه بعد!

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.