انواع-فلاش-دوربین-عکاسی

آشنایی با انواع فلاش دوربین

بدون دیدگاه

فلاش دوربین و عکاسی با انواع فلاش یکی از توانایی هایی است که هر عکاسی باید آن را بیاموزد. شاید مهمترین بخش عکاسی درک نور باشد. امروزه تقریباً هر دوربین DSLR  یک فلاش داخلی تعبیه شده است. متأسفانه ، با توجه به اینکه فلاش های داخلی قرار است برای کمک به شما در آنجا باشند ولی هنگام استفاده از آنها عکس های عجیب غریبی ایجاد کنند.

در عکاسی انواع مختلفی از فلاش وجود دارد که می توانید (و باید) مهارت استفاده از آنها را بدست آورید تا در هر شرایط نوری ، بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنید.


1. فلاش داخلی و پاپ آپ دوربین

فلاش-داخلی-دوربین

فلاش داخلی و پاپ آپ در بدنه اصلی دوربین تعبیه شده است. آنها هم راستا با لنز قرار گرفته اند ، بنابراین وقتی هنگام عکاسی از فلاش استفاده می کنید ، نور فلاش فقط در یک جهت و مستقیماً به سوژه شما تابیده می شود که این موضوع معمولاً مشکل ساز است ، زیرا نور فلاش باعث ایجاد کنتراست شدید و سایه های تند می شود. نیازی به گفتن نیست که استفاده از فلاش خود دوربین باعث می شود پس زمینه به طرز نامعقولی تاریک باشد.

همه ما این مشکل را در عکس ها دیده ایم ، معمولاً عکس هایی که دوستان ما شب ها یا در باشگاه ها و مهمانی ها می گیرند به طرز آزار دهنده ایی یا خیلی روشن یا خیلی تاریک هستند. با ایجاد تعادل فلاش با نور محیط می توانید از این جلوه ناخوشایند جلوگیری کنید. این کار را با سنجش و اندازه گیری نورصحنه – بدون فلاش – و سپس روشن کردن فلاش و گرفتن عکس انجام می شود.


2. فلاش اکسترنال

فلاش-اکسترنال-دوربین

فلاش اکسترنال در کفشک بالای دوربین جای می گیرد (شکافی که در بالای بدنه دوربین قرار دارد). فلاش اکسترنال یک وسیله عالی است که با دوربین ارتباط برقرار می کند. در ارتباط بین دوربین و فلاش، اطلاعاتی نظیر لنز ، حساسیت ISO ، دیافراگم و سرعت شاتر برای تعیین خروجی مطلوب قدرت فلاش مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلایل زیادی فلاش اکسترنال به فلاش داخلی / پاپ آپ ترجیح داده می شود ، اما یکی از بهترین موارد این است که می توانید با زاویه دادن به فلاش و پرش نور از سوژه ، از قرمزی چشم جلوگیری کنید. علاوه بر این ، بسیاری از فلاش های اکسترنال قبل از فلاش زدن باعث می شوند تا مردمک چشم سوژه منقبض شده و از قرمزی چشم جلوگیری کنند.

فلاش اکسترنال به دلیل قابلیت کاربردی که به شما می دهد ، ابزاری به مراتب بهتر از فلاش داخلی است. اگر برای ارتباط بین فلاش و دوربین از کابل استفاده شود به شما این امکان می دهد که فلاش را جدا کرده و در هر زاویه ای برای ثبت بهترین عکس ممکن قرار دهید … باور کنید که تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.


3. رینگ فلاش

فلاش-رینگ-لایت-دوربین

رینگ فلاش یا فلاش رینگی روی لنز قرار می گیرد. رینگ فلاش یک منبع نور نرم وعالی برای عکاسی ماکرو است. پارامترهای حساس عکاسی ماکرو مانع استفاده از فلاش داخلی می شود و فلاش اکسترنال نیز از قابلیت جهت گیری دقیق برای روشن کردن صحیح سوژه در عکاسی ماکرو برخوردار نیست.

در عکاسی ماکرو رینگ فلاش شما را قادر می سازد تا جایی که ممکن است به سوژه خود نزدیک شوید و روی سوژه فوکوس کنید و با نوری با کنتراست مناسب وسایه نرم ، عکاسی کنید.


4. فلاش دوربین سرچکشی

فلاش-دوربین-سرچکشی

 

فلاش سر چکشی  جدا از دوربین است و به کفشک متصل نیست. و با استفاده از پیچ سه پایه به دوربین پیچ ​​می شود. این فلاش در کنار دوربین قرار می گیرد، پس زاویه از حالت مستقیم در آمده و چشم سوژه قرمز نمی شود. فلاش سر چکشی به دلیل نور خروجی زیاد و زاویه بهتری که فراهم می کند در میان عکاسان رسانه های خبری و عکاسان مجالس عروسی محبوب بوده است اما امروزه به خاطر پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی ساخت فلاش‌های اکسترنال ، بسیار کم طرفدارتر شده‌اند.


5. فلاش های استودیویی

فلاش-استودیویی-عکاسی

فلاش دوربین استودیو برای کنترل کردن نور در تصاویر بسیار مناسب هستند. قدرت فلاش های استودیو بسیار بیشتر از فلاش های کوچک است. می توان تجهیزات نورپردازی و استودیو زیادی از قبیل سافت باکس، چتر، زنبوری و رفلکتور را به آن ها متصل نمود.

تجهیزات نور پردازی توانایی کنترل قدرت نور و میزان پرتو، افزایش کیفیت و شدت نور را دارند. فلاش استودیو را می توان به صورت نورهای تکی و یا چندتایی استفاده نمود.


حال که با انواع فلاش‌های متداول در عکاسی آشنا شدیم به معرفی دوتا از تکنیک‌های پرکاربرد در عکاسی میپردازیم.

A. فلاش پر کننده

عکاسی-با-فلاش

 در این تکنیک همانطور که از نامش پیداست ، هنگامی استفاده می شود که نور محیط غالب بر سوژه باشد و به طور معمول منجر به کنتراست نامطلوب در تصویر شود. هنگام عکاسی در محیط بیرون فلش خود را روشن کنید و قسمت کلیدی سوژه (مثلا صورت یک شخص) را که در مقایسه با سایر نقاط  تاریک تر است، اندازه گیری کنید. تصویر شما متعادل تر و دلپذیرتر خواهد بود.

B. فلاش بازتاب کننده

فلاش-بازتاب-کننده

تکنیک دیگری که در رابطه با فلاش زدن وجود دارد، فلاش بازتاب کننده است. اگر به جای فلاش مستقیم به سمت سوژه، آن را به سطح دیگری بتابانید و از این طریق سوژه را روشن کنید، عکس‌های ظریف و زیباتری را ثبت خواهید داشت. برای این تکنیک به فلاش اکسترنال نیاز خواهید داشت تا نور فلاش را به سقف یا دیوار نزدیک بتابانید.

با یادگیری اصول عکاسی از جمله وایت بالانس و مهارت کار با فلاش دوربین می توانید تصاویر زیبایی در هنگام عکاسی تبلیغاتی یا پرتره ثبت کنید.

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.