انواع برش در تدوین فیلم

بدون دیدگاه

اگر هدف شما تسلط بر هنر تدوین است ، باید با انواع برش ها در تدوین فیلم آشنا باشید. این روزها شبکه های اجتماعی پر شده از فیلم ها و کلیپ های تبلیغاتی ، آموزشی و … که توسط افراد غیر حرفه ایی تولید و در شبکه های اجتماعی بارگذاری می شوند.

بنابراین بسیاری از این کلیپ ها و فیلم ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. و مشکلاتی نظیر رنگ، نور ، صدا ، کیفیت فیلم و … دارند. به همین دلیل نمی توانند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند.

یکی از مواردی که می تواند تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبین داشته باشد ، کیفیت تدوین کلیپ می باشد. برش یا کات، یکی از مفاهیم مهم در تدوین فیلم می باشد که در این مقاله سعی کرده ایم به طور اجمالی به آن بپردازیم.

در تدوین فیلم، برش های مختلفی وجود دارد. بیایید برخی از این موارد را بررسی کنیم و به چند نمونه از این موارد نگاهی بیاندازیم. به خاطر داشته باشید که می توانید از همین برشها در هر تدوین ، اعم از روایی ، مستند ، تبلیغاتی ، صنعتی یا حتی انیمیشن و در همه نرم افزارهای تدوین فیلم استفاده کنید.


برش استاندارد – Standard Cut

برش استاندارد، نوع اصلی برش در تدوین است . این نوع برش وقتی استفاده می شود که بخواهید از هر کلیپ به کلیپ دیگری، بدون هیچ نوع انتقال، برش داده شود ، یا جایی که از انتهای یک کلیپ به ابتدای کلیپ دیگر برش می خورد. در بین تمام برش هایی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، تنها مبحث در برش استاندارد، این است که کمترین معنای بصری را ارائه می دهد. 

برش-استاندارد-در-تدوین-فیلم


برش پرشی – Jump Cut

برش پرشی تکنیکی است که به تدوینگر اجازه می دهد تا در مواقع لزوم، در زمان به جلو بپرد. از برش پرشی می توان در فیلمهای اکشن ، کمدی و حتی فیلمهای ترسناک استفاده کرد. به طور مثال در فیلم های اکشن نظیر فیلمهای راکی و جکی چان ، مراحل تمرین قهرمان فیلم ، که ممکن است زمان زیادی ببرد، با استفاده از برش پرشی در چند شات کوتاه نمایش داده می شود.

در کلیپ زیر ، یک نسخه اولیه از تکنیک Jump Cut را در فیلم Battleship Potemkin از  آیزنشتاین می بینیم.

در این فیلم یک خمپاره جنگی در حال شلیک است و ما شاهد تخریب یک بنا هستیم. مابین این اتفاقات، از تکنیک برش پرشی استفاده شده که مجسمه ها را یکی پس از دیگری به نمایش می گذارد. در این نسخه بسیار ابتدایی ، مخاطبان معاصر با روش جدیدی از نمایش زمان در فیلم آشنا شدند. 

بدیهی است که این تکنیک مورد توجه قرار گرفت و امروزه در کنار برش استاندارد ، یکی از پرکاربردترین برش ها به حساب می آید.

با استفاده از تکنیک پرش می توان همزمان با دنبال کردن موضوع اصلی فیلم، نگاهی به اتفاقات جاری در اطراف انداخت.

مکان عالی دیگر برای استفاده از پرش های کوتاه هنگام مصاحبه است ، مخصوصاً اگر از مصاحبه با چندین دوربین فیلمبرداری می کنید. با این کار می توانید از یک زاویه به زاویه دیگر بپرید، بدون اینکه چیزی برای مخاطب متناقض باشد.


جی کات – J Cut

در برش J-cut ، قبل از اینکه کلیپ اول به پایان برسد ، صدایی از کلیپ دوم شنیده می شود سپس تصویر کلیپ دوم نمایش داده میشود.

برش-جی-کات-J-Cut

در آشنایی با انواع برش در تدوین می رسم به برش J-cut. برش جی کات، یک برش کاملاً ضروری است که می تواند صحنه ها را به هم گره بزند. گاهی اوقات ، ممکن است برش استاندارد نتیجه دلخواه شما را ارائه ندهد، و برشها خشک و ناگهانی احساس شوند. استفاده از J-cut ، می توانید انتقال بین دو شات را نرم تر می کند.

علاوه بر این ، یک J-cut (& L-cut) در یک صحنه مکالمه نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا مکالمه طبیعی به نظر برسد. در غیر این صورت ممکن صحنه حالت ماشینی و بدون احساس داشته باشد.

همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، J-cut نام خود را از شکل قرار گیری لایه ها گرفته است زیرا صدای کلیپ 2 قبل از اینکه کلیپ 1 تمام شود ، در زیر کلیپ 1 قرار می گیرد و شکل J را ایجاد می کند.
دلیل استفاده از برش J-Cut این است که ذهن مخاطب با شنیدن صدای شات بعدی، خود را برای دیدن آن آماده کند. این یک تکنیک ساده و در عین حال واضح است که با استفاده از حواس دیداری و شنیداری ، به نتایج متفاوت و دلنشینی دست پیدا می کنیم.


ال کات – L Cut

در برش L-cut با شروع نمایش کلیپ 2 همچنان صدای کلیپ 1 پخش می شود.

برش-ال-کات-L-Cut

در مورد L-cut حرف زیادی برای گفتن نیست ، زیرا همه چیز را در بخش J-Cut توضیح دادیم. برش L-cut دقیقاً مانند J-Cut است. اما با این تفاوت که با نمایش کلیپ 2 همچنان صدای کلیپ 1 شنیده می شود. همچنین شکل قرارگیری لایه ها در تایم لاین، یک شکل L ایجاد می کند.


برش متقاطع – Cross Cut

این تکنیک به “ویرایش موازی” نیز معروف است. اساساً ، شما در این تکنیک بین دو وضعیت مختلف قرار می گیرید که هر دو همزمان اتفاق می افتند. با استفاده از Cross Cut، می توانید چندین داستان را به طور موثر در یک قاب روایت کنید. و هنگامی که به درستی انجام شود ، داستان کامل به طور یکپارچه پیش روی مخاطبان، پیش خواهد رفت.

صحنه معروف غسل تعمید در پایان فیلم The Godfather نمونه خوبی از برش Cross Cut است.


برش اکشن (در حین عمل) – Cutting on Action

با استفاده از برش Cutting on Action، می توانید در یک شات، سوژه را از زاویه های مختلف نشان دهید.

شاید مهمترین و شناخته شده ترین برش، برش اکشن (در حین عمل) – Cutting on Action باشد. به بیانی دیگر، برشی که در وسط اتفاقی که در حال رخ دادن است. مانند حرکت ، چرخاندن سر ، لگد زدن ، پریدن ، دویدن ، ضربه شدن ، سقوط کردن و … که در واقع یک اتفاق را از چند زاویه مختلف به مخاطب نمایش می دهد.


تا اینجا با برخی از انواع برش در تدوین آشنا شدید، که می توان گفت مهم ترین برش ها در تدوین فیلم هستند. البته برشها و تکنیک های زیادی نیز وجود دارد که بزودی در همین مقاله اضافه خواند شد.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.