اصطلاحات رایج تدوین فیلم

بدون دیدگاه

هر تازه کاری قبل از غرق شدن در دنیای تدوین، باید با اصطلاحات رایج و بیشماری که در صنعت تدوین فیلم وجود دارد آشنا شود و به آنها عادت کنید. دانستن این اصطلاحات نه تنها به شما کمک می کند درک بهتری از تدوین فیلم داشته باشید بلکه به شما کمک می کند آموزش هایی را که در آنها چنین عباراتی به طور مکرر استفاده می شود ، درک کنید. و اگر قصد دارید یک حرفه ای باشید ، این امر به شما امکان می دهد با مشتریان ارتباط برقرار کنید و به همکاران خود نشان دهید که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. 

در این مقاله ، نگاهی خواهیم انداخت به لیست گسترده ای از اصطلاحات و کلمات رایج و کلیدی تدوین که باید برای ویرایش ویدئو با آنها آشنا باشید. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع مقاله معرفی 10 برنامه برتر ویرایش فیلم را بازدید و مطالعه کنید.

Academy leader : شمارش


شمارش معکوس کوتاه است که قبل از شروع فیلم روی صفحه ظاهر می شود. در واقع این شمارش در فیلم های قدیمی نشان دهنده مقدار کمی از فیلم اضافی بود که به ابتدا یا انتهای فیلم متصل می شد تا کمک کند که یک پروژکتور یا تله سیگنال را بچرخانند ، که در ابتدا در نوامبر 1930 توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. 

البته ، حلقه های فیلم دیگر خیلی محبوب نیستند و این بیشتر یک مفهوم قدیمی است. با این حال ، برخی از فیلم های الهام گرفته از فیلم های قدیمی، این سنت را به عنوان بازگشتی به دوران گذشته ادامه می دهند.

Aspect ratio : نسبت ابعاد

به نسبت بین عرض و ارتفاع یک تصویر، نسبت ابعاد می گویند. به عنوان مثال ، اکثر صفحه های تلویزیون مدرن نسبت ابعاد 16: 9 دارند (21: 9 برای تلویزیون های عریض). 

در زمان تلویزیون های CRT جعبه ای شکل ، نسبت ابعاد استاندارد 4: 3 بود. ضروریست هنگام تهیه یک کلیپ ویدیویی ،با توجه به رسانه مورد نظر، نسبت ابعاد را رعایت کنید. در غیر اینصورت به مشکل کشیده شدن تصوی یا سیاهی کادر بالا و پایین یا چپ و راست تصویر برمی خورید.

B-roll : بی-رول

به صحنه ها و بخش های اضافی که موقع روایت اصلی فیلم، وسط صحنه ها و پلانهای اصلی نمایش داده می شود، و موقع ویرایش انعطاف پذیری بیشتری در اختیارتان می گذارد. B-roll می تواند شامل کلیپ های ویدئویی ، عکس ثابت ، عناصر گرافیکی و حتی انیمیشن باشد.

Bit rate : نرخ بیت

مقدار داده استفاده شده برای ذخیره یک ثانیه ویدیو. معمولاً بر حسب کیلوبیت بر ثانیه (kbps) اندازه گیری می شود. نرخ بیت فیلم تحت تأثیر عواملی مانند وضوح فیلم است.

Chroma keying : کروماکی

Chroma keying تکنیکی است که در تدوین فیلم برای لایه بندی ویدئوها استفاده می شود. در این تکنیک با حذف بخشهایی از یک لایه، آن را روی لایه ی دیگر نمایش می دهند. در کروماکی بیشتر از پرده سبز استفاده می شود.

Close-up : کلوزآپ-نمای بسته

نمای کلوزآپ ، نمای نزدیک شخص یا اشیا است. منظور از نمای کلوزآپ این است که کادر را به دور شخص یا شئ متمرکز کند و آنها را مورد توجه قرار دهد.

Codec : کدک

رمزگذاری ویدئو ، فناوری است که با استفاده از سخت افزار و نرم افزار اندازه یک فایل ویدیویی را برای ذخیره سازی فشرده می کند و سپس هنگام پخش مجدداً از حالت فشرده خارج می شود. در هنگام فشرده سازی داده های غیرضروری برای کاهش حجم فایل ویدیویی بدون افت چشمگیر در کیفیت تصویر ، نادیده گرفته می شوند. Codec مخفف Compression Decompression است.

Colour correction : تصحیح رنگ

تصحیح رنگ فرایندی پس از تولید است که به موجب آن تدوینگر از نرم افزارهای اصلاح رنگ، برای تنظیم دقت رنگ فیلم استفاده می کند. نکته مهم در اصلاح رنگها، این است که وفاداری و دقت تصویر را افزایش دهد بدون اینکه بر روحیه فیلم تأثیر بگذارد.

Colour grading : درجه بندی رنگ

درجه بندی رنگ فرایندی است که فیلمسازان برای تنظیم رنگ کلی فیلم و انعکاس خلق و خوی هنری از آن استفاده می کنند. درجه بندی رنگ ، برخلاف تصحیح رنگ ، به عنوان وسیله ای برای بیان هنری استفاده می شود.و رنگ غالب فیلم را تعیین می کند. به عنوان مثال در فیلمهای وسترن رنگ غالب رنگ طلایی است.

Compositing : ترکیب بندی

ترکیب بندی یا میکس، یک جلوه بصری است که با قرار دادن یک لایه بر روی لایه دیگر ، چندین لایه ویدیو را به یک کلیپ واحد ترکیب می کند. هر لایه می تواند به طور مستقل از سایر لایه های فیلم حرکت کند. 

Continuity : پیوستگی

پیوستگی به توالی منطقی وقایع در فیلم اشاره دارد که ناسازگاری ها را برطرف می کند و مانع از احساس گیجی بیننده می شود. هر قطعه فیلم ویدیویی باید یک آغاز ، یک وسط و یک پایان داشته باشد. همیشه به فیلمسازان توصیه می شود برای ادامه کار در مراحل پس از تولید ، فیلم ها را ویرایش کنند.

Crawl : زیرنویس متحرک

یک اثر متحرک است که برای متن در یک ویدیو اعمال می شود تا باعث شود از راست به چپ به زبانهایی مانند انگلیسی پیمایش کند. این افکت غالباً برای نمایش خبرهای فوری اخبار در طی بخشهای رسانه ای یا صدور اعلان های هشدار دولت استفاده می شود.

Crop : کراپ

فرآیند تنظیم نسبت ابعاد ویدیو، با برش بخشهای خاصی از صفحه است. این یک روش بسیار معمول است که برای ارائه فیلم در اندازه های مختلف صفحه نمایش استفاده می شود.

Cross-fade : محو شدن متقاطع

جلوه ای که در آن یک قطعه فیلم محو می شود و همزمان قطعه دیگر فیلم نمایش داده می شود.

Cut : کات – برش

انتقال ناگهانی از یک قطعه فیلم به قطعه دیگر فیلم. اصطلاح برش از زمانی به وجود آمده که برای خلاص شدن از شر ویدئوهای ناخواسته ، حلقه های فیلم باید از لحاظ فیزیکی بریده می شدند و دوباره به هم پیوستند.

Depth of field : عمق میدان

درک فاصله بین نزدیکترین و دورترین اشیا در هر صحنه.

Fade : محو شدن

محو شدن می تواند دو نوع باشد. 

Fade-in یک جلوه بصری است که در آن تصویر به تدریج تاریک شده و سپس ناپدید می شود.

Fade-out زمانی است که تصویر با روشن شدن تدریجی یک صفحه تاریک مشخص می شود.

Filter : فیلتر

جلوه های دیجیتالی که برای تصویر ، صدا یا فیلم اعمال می شود.

Frame rate : نرخ فریم

تعداد عکسهای منفردی که یک کلیپ ویدیویی را تشکیل می دهد. نرخ فریم در ثانیه محاسبه می شود ، هر فریم یک عکس منفرد است که بخشی از یک ویدیوی بزرگتر است. هرچه نرخ فریم بیشتر باشد ، به نظر می رسد فیلم روانتر است.

HDMI

HDMI مخفف رابط رسانه با کیفیت بالا است. از کابل های HDMI اغلب برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا به صفحه استفاده می شود زیرا می تواند داده ها را بدون فشرده سازی انتقال دهد. آنها اغلب در دستگاه های تلویزیون و مانیتورهای صفحه بزرگ استفاده می شوند.

J-cut : برش جی

برشی که باعث می شود صدا صحنه بعدی، قبل از خود فیلم شروع به پخش کند.

Jump-cut : برش پرشی

زمانی است که فیلم بدون انتقال مناسب از یک صحنه به صحنه دیگر تغییر می کند. این نوع برش می تواند ویدیوی شما را واقعاً غیرحرفه ای نشان دهد.

L-Cut : برش ال

برعکس J-cut ، هنگامی که ویدیو قبل از پخش صدا شروع به پخش می کند.

Letterboxing

جلوه ای بصری است که در آن کادر سیاه یا سفید، به بالا و پایین فیلم اضافه می شود. این جلوه یک صفحه عریض مصنوعی ایجاد می کند که به فیلم شما احساس سینمایی می دهد.

Lower third : زیرنویس

یک پوشش گرافیکی که در بخش پایین صفحه قرار می گیرد و اغلب در پخش اخبار برای نمایش موضوع خبر استفاده می شود.

Montage : مونتاژ

تکنیکی برای ویرایش فیلم است که در آن مجموعه ای از عکس ها یا فیلم ها در یک سکانس سریع نمایش داده می شوند و اغلب با موسیقی پس زمینه همراه هستند. 

Non-linear editing : ویرایش غیرخطی

در ویرایش غیر خطی ، فیلم اصلی در مراحل پس از تولید از بین نمی رود. بیشتر ویرایش های ویدئویی امروز غیرخطی است زیرا برنامه های ویرایش فیلم به شما این امکان را می دهند که فیلم های جدیدی را بدون تغییر در فیلم اصلی ایجاد کنید.

Pan : حرکت پن

حرکت دوربین به صورت افقی برای نمایش محیط یا ضبط تصاویر پانوراما.

Pixel : پیکسل

کوچکترین عنصر آدرس پذیر در یک تصویر پیکسلی. پیکسل ها نقطه های کوچک گرافیکی هستند که هر تصویر دیجیتالی را تشکیل می دهند.

Real-time : هم زمان

اتفاق فوری و بدون هیچ گونه تأخیر در ارائه یا نمایش. این اصطلاحی است که برای توصیف برخی جلوه های بصری استفاده شده در یک ویدیو استفاده می شود.

این صفحه به روزرسانی می شود…

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.