تئوری-رنگ-در-طراحی

تئوری رنگ ها در طراحی | راهنمای انتخاب رنگ های متناسب با یکدیگر

بدون دیدگاه

تئوری رنگ نقش مهمی در طراحی و زندگی روزمره دارد . رنگ می تواند چشم شما را به سمت یک تصویر بکشاند. گاهی اوقات می تواند یک واکنش احساسی را تحریک کند. حتی می تواند بدون استفاده از کلمات ، موضوع مهمی را بیان کند و مفاهیم را انتقال دهد.

انتخاب رنگ ها و قرارگیری آنها کنار یکدیگر موضوع مهمی در طراحی به شمار می روند. اگر رنگ ها به درستی انتخاب نشوند تاثیر بسیار بدی در طراحی و نتیجه کار خواهد داشت. بنابراین چگونه می توان فهمید که کدام رنگ ها با هم خوب به نظر می رسند و کدام یک نه؟  پاسخ ساده است: تئوری رنگ

هنرمندان و طراحان، قرن ها تئوری رنگ را دنبال کرده اند ،  اما امروزه هر کسی می تواند به راحتی اطلاعات زیادی در مورد تئوری رنگ کسب کند. این موضوع  می تواند به شما  در بسیاری از موقعیت ها نظیر انتخاب رنگ برای یک طرح یا ست کردن رنگ لباس یا … کمک کند . با مطالعه این مقاله و کمی بینش ، به رنگ ها نگاهی جدید و کاملاً متفاوتی خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ ، فیلم زیر را تماشا کنید:

اصول اولیه رنگها

بیایید از اول شروع کنیم: خاطرتان هست که در مدرسه در مورد رنگ های اصلی چه چیزهایی یاد گرفته اید؟ پس شما قبلاً در مورد تئوری رنگ ها شنیده اید و با آن آشنایی مختصری دارید.

 رنگ های اصلی در طراحی عبارتند از زرد، آبی ، قرمز.

رنگهای-اصلی-و-ثانویه

رنگ های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی به وجود می آیند .رنگ های ثانویه عبارتند از: رنگ نارنجی (ترکیب رنگ های قرمز و زرد) رنگ سبز ( ترکیب رنگهای زرد و آبی) و رنگ بنفش (ترکیب رنگهای آبی و قرمز).

رنگهای-اصلی-و-ثانویه-در-نقاشی

با ترکیب رنگهای مجاور هم رنگهای بیشتری ساخته میشود به این ترتیب چرخه رنگ بوجود می آید.

 چرخه رنگ در طراحی

نگاهی نزدیکتر به تئوری رنگ ها

اکنون که با چرخه رنگ آشنا شدید ، زمان آن رسیده که با مفاهیم  Hue , Saturation , Value آشنا شوید. اینها اصطلاحاتی هستند که ممکن است در زندگی روزمره با آنها روبرو نشوید ، اما کلید درک رنگها بصورت دقیق تر و ظریف تر هستند.

 تئوری رنگ ها آی پینار

HUE

Hue ساده ترین مفهوم در تئوری رنگ ها است؛ در اصل فقط واژه دیگری برای رنگ است . در مثال زیر ، ممکن است رنگ را به صورت زیر توصیف کنید صورتی مرجانی یا قرمز روشن. این موضوع به تفسیر شما از رنگ بستگی دارد.

hue-چیست

Saturation

Saturation یا اشباع، به شدت رنگ اشاره دارد – به عبارت دیگر ، بیان می کند که رنگ ظریف تر و ملایم تر است یا جیغ تر و پر جنب و جوش تر!  رنگ ها با اشباع بیشتر، روشن یا پر رنگ تر هستند. رنگ با اشباع کمتر، رنگدانه کمتری دارند و در نتیجه ملایم تر هستند.

Saturation-چیست

Value

Value یا مقدار ، میزان تیره یا روشن بودن رنگ را مشخص می کند ، از سیاه تا سفید. همانطور که در زیر می بینید ، تغییر مقدار رنگ ، رنگ های مختلفی از قهوه ای مایل به قرمز تا صورتی روشن به ما می دهد.

Value-چیست

ایجاد پالت های رنگی

حال چگونه می توانیم موارد گفته شده را در کنار هم قرار دهیم و پالت های رنگی با ظاهری حرفه ای ایجاد کنیم؟ در واقع فرمول های آزمایش شده ایی وجود دارد که مفهومی به نام هماهنگی رنگ را ایجاد می کند که می تواند در انتخاب رنگ های متناسب با یکدیگر به شما کمک کند.

طرح-های-رنگی-مناسب

برای هماهنگی رنگ ها از چرخه رنگ استفاده می شود. در زیر برخی از متداول ترین روشهای انتخاب رنگ های هماهنگ را بررسی خواهیم کرد.

تک رنگ

ساده ترین فرمول در ایجاد پالت رنگها، پالت تک رنگ است زیرا فقط از یک رنگ یا Hue استفاده می کند . برای ایجاد یک پالت رنگی تک رنگ ، یک نقطه را روی چرخه رنگ انتخاب کنید ، سپس از مقادیر مختلف Saturation و Value آن رنگ برای ایجاد تغییرات استفاده کنید.

مونوکروماتیک-تک-رنگ

بهترین ویژگی در مورد پالت های تک رنگ تطبیق آنها با یکدیگر است . رنگ ها کاملاً متناسب با یکدیگر هستند زیرا همگی از یک خانواده هستند.

رنگ های مجاور

در یک پالت رنگی مجاور، از رنگ هایی استفاده می شود که روی چرخه رنگ، کنار یکدیگر قرار دارند ، مانند قرمز و نارنجی یا آبی و سبز.

آنالوگس-رنگهای-مجاور

از بازی با پالت رنگ ها نترسید و سبک منحصر به فرد خود را ایجاد کنید، این همان چیزی است که برای ایجاد هماهنگی رنگ لازم دارید. فرمول ها صرفاً نقطه شروع برای راهنمایی و الهام بخشیدن به شما هستند.

آنالوگس-رنگهای-مجاور-چرخه-رنگ

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در تئوری رنگ، بر روی چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال ، آبی و نارنجی در چرخه رنگ درست مقابل یکدیگر قرار گرفته اند ومکمل یکدیگرند یا قرمز و سبز.

رنگهای-متناسب-رنگ-های-مکمل

استفاده از پالت های رنگی مکمل بیش از حد ساده است، بنابراین برای جلوگیری از این سادگی و ایجاد تنوع ، از تن های رنگی روشن ، تیره یا اشباع نشده رنگ مکمل استفاده می شود.

رنگهای-متناسب-رنگهای-مکمل

رنگ های مجاور مکمل (اسپلیت مکمل)

در یک پالت رنگی اسپلیت مکمل، از رنگ های دو طرف رنگ مکمل استفاده می شود .

رنگ-های-مجاور-مکمل

این پالت رنگی همان سطح کنتراست را به شما می دهد که یک پالت رنگی مکمل می دهد، اما رنگ های بیشتری در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به نتایج جالب تری دست یابید.

رنگ های سه گانه

در یک پالت رنگی سه گانه از سه رنگی که به طور مساوی از هم فاصله دارند استفاده می شود. در اصل، یک مثلث کامل بر روی چرخه رنگ تشکیل می شود.

رنگ-های-سه-گانه

این ترکیبات بسیار برجسته و چشمگیر هستند (خیلی جیغ اند) – به ویژه هنگامی که شامل رنگ های اصلی یا ثانویه باشند- بنابراین هنگام استفاده از آنها در کار خود مراقب باشید.

تترادیک | Tetradic

برای استفاده از پالت های رنگی Tetradic یک مستطیل روی چرخه رنگ تشکیل می شود که در آن نه از یک رنگ مکمل بلکه از دو رنگ مکمل استفاده می شود . در پالت رنگی تترادیک، یکی از رنگها بعنوان رنگ غالب در نظر گرفته می شود در حالی که رنگهای دیگر به عنوان رنگ های جانبی عمل می کنند ، این فرمول بهترین عملکرد را دارد.

تترادیک-مستطیلی

پرهیز از اشتباهات رایج در انتخاب رنگها

بنابر اصول تئوری رنگ، در هنگام استفاده از رنگها و ترکیب آنها ، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که رعایت آنها بسیار مهم است. به عنوان مثال ، آیا تابحال رنگ هایی را دیده اید که وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرند به نظر می رسد در حال ارتعاش هستند؟ نگاه کردن به این ترکیب های رنگی شما را دچار سرگیجه می کند!

ترکیب-رنگ-های-اشتباه

راه حل این است که رنگ ها را به خنثی کنیم و یک روش ساده برای انجام این کار وجود دارد. از یکی از رنگ شروع کنید و سعی کنید میزان روشنایی ، تاریکی یا اشباع آن را تنظیم کنید . بعضی اوقات مشکل شما با تغییر کنتراست برطرف می شود.

انتخاب-رنگ-متن

خوانایی متن یک فاکتور مهم در هر طراحی است. متن شما باید قابل خواندن باشد. بنابراین هنگامی که با متن سروکار دارید در انتخاب رنگ متن و رنگ پس زمینه باید دقت زیادی داشته باشید. گاهی اوقات این به آن معنی است که از رنگ استفاده نکنید!

رنگ های خنثی مانند سیاه ، سفید و خاکستری می توانند به شما کمک کنند تا طراحی خود را متعادل کنید ، بنابراین استفاده از رنگها در متن به نوعی خودنمایی متن است.


انتخاب رنگ های مناسب

هر رنگی پیامی می فرستد. مهم است که زمینه و مفهوم پروژه خود را در نظر بگیرید و یک پالت رنگی متناسب با آن انتخاب کنید.

به عنوان مثال ، رنگ های روشن ، برای ایجاد نشاط و سرگرمی یا القای حس مدرن بودن بکار می رود.

رنگهای اشباع نشده اغلب جدی تر یا تجاری تر به نظر می رسند.

گاهی اوقات انتخاب رنگ های متناسب ، به حوزه کاری و مفهوم رنگها در آن حوزه بستگی دارد . با انجام تمرین و خلاقیت ، برای آنچه که می خواهید انجام دهید محدودیتی وجود ندارد.

الهام گرفتن

شما می توانید ایده هایی را برای پالت های رنگی در جاهای مختلف پیدا کنید ، از تبلیغات و پالت های تجاری گرفته تا کارهای هنری معروف و رنگهای موجود در طبیعت.

منبع-پالت-رنگی

حتی می توانید از وب سایت های مختلف برای الهام گرفتن و ایجاد پالت های رنگی استفاده کنید.

طراحان باتجربه اغلب از دنیای اطراف خود الهام می گیرند. هیچ مشکلی ندارد که چیزی را که دوست دارید پیدا کنید و از آنها در طراحی های خود استفاده کنید.

پالت-رنگی-سایت

نتیجه گیری

به هر کجا که نگاه کنید ، رنگ ، رنگ و رنگهای بیشتری می بینید. استفاده از آن در کارهایتان می تواند ترسناک باشد ، اما لازم نیست. فقط به آزمون و خطا ادامه دهید ، و آنچه را که در مورد تئوری رنگ آموخته اید به خاطر بسپارید .


امیدواریم از یادگیری اصول رنگ لذت برده باشید!

حتماً بقیه مباحث موجود در سایت را بررسی کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.